Brev:
Afslutning på overgangsperioden/udtrapning af modermælkserstatning
29. februar 2016
Alder:
9 mdr.
Hej Helen,
Min datter på næsten 9 måneder vågner hver dag mellem kl. 4.30 og 5.30 - er urolig, klynker lidt og vil ikke falde i søvn igen - hvilket resulterer i at jeg står op og laver en flaske med modermælkserstatning til hende - her drikker hun 195 ml. Hun har drukket den samme mængde kl. 13.00, 19.30 og mellem 24 og 1. Jeg sørger for at hun får så meget som muligt at spise dagen igennem - en varieret og mættende kost.
Jeg oplever at flasken om morgenen fjerner appetitten til morgenmad, og samtidig er det vel også meget mælk hun får i løbet af et døgn?
Spørgsmålet er om jeg skal stå op kl. 5 og give hende mad? Fortsætte med at give hende morgenflasken, hvor hun sover videre? Eller reducere mælkemængderne, hvilket jeg dog har prøvet, og hvor hun blev utilfreds over ikke at få "nok". Eller give vælling - tæller det med i mængden af mælk som hun max. Må få?
Vil babyerne selv efterspørge mindre mælk jo ældre de bliver? Eller skal man gøre noget aktivt for at de får mindre mælk? Hvordan og hvornår får jeg bedst afsluttet at give modermælkserstatning/flasker og i stedet kun mad?
Hvad kan jeg gøre fremover, når min datter ikke længere får flaske og hun skulle mangle det/være sulten når hun skal sove om dagen og om natten? Kan jeg f.eks. Give vælling eller noget andet efter hun er fyldt 1 år? Min datter vil desværre ikke spise grød.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
En førstegangsmor